“Als docent doe je ertoe, en dat is geweldig!”
“Ik steek mijn energie liever in jongeren dan in het staalwerk dat ik jarenlang heb gedaan.”
Amos
(55 jaar – instructeur mbo Regio College Zaandam)

Als geen ander weet Amos Ramos welke belangrijke rol een goede docent kan spelen in je leven: zijn jeugd ging niet bepaald over rozen. Hij dreigde zelfs het verkeerde pad op te gaan. “Ik heb zelf ervaren hoe fijn het is als iemand je op het juiste spoor helpt. Om die reden ben ik al vroeg bij het jongerenwerk betrokken geraakt. Eerst als vrijwilliger, later als jongerenwerker met een mbo-diploma sociaal cultureel werk. Ik begrijp jongeren die het moeilijk hebben, kan goed met hen levelen en heb dus veel te geven.” Een baan in het onderwijs past hem dan ook perfect.

Als talent gespot
Vanwege een handicap aan zijn arm begon Amos zijn carrière bij de sociale werkplaats (nu het Participatiebedrijf), waar hij in totaal dertig jaar werkte. Eerst ‘in huis’ als metaalbewerker op de afdeling metaal, waar hij bijvoorbeeld Amsterdamse paaltjes maakte. Later ging hij veel ‘buiten’ aan de slag, als gedetacheerde. Zo was hij conciërge van twee gemeentelijke muziekscholen en jongerenwerker. Ook gaf hij een periode leesles aan collega’s en lessen ‘digitale vaardigheden’ aan gepensioneerden. Op een dag werd Amos als talent gespot door een delegatie van het Regio College, die op excursie was bij het Participatiebedrijf.

Amos werd er aangenomen bij de Internationale Schakelklas, waar jonge asielzoekers hun achterstanden kunnen inlopen. Diverse functies verder werkte hij zich – op eigen initiatief – op tot instructeur mbo, bij de afdeling ICT. “Ik heb net mijn instructeursdiploma behaald en heb het prima naar mijn zin. Ik heb fijne collega’s, en met studenten werken is het helemaal voor mij. Zelf kan ik niet programmeren, maar dat hoeft ook niet: ik ben ondersteunend aan de docent. Wat ik weet vertel ik, en voor meer inhoudelijke vragen verwijs ik door naar de vakdocent.”

Tijd voor studenten
Amos ervaart veel voldoening in zijn werk als assistent-docent ICT. Zo beleeft hij veel plezier aan de vakleerlessen. “Ik vind het fijn om de tijd voor studenten te nemen. Het pedagogische en
psychologische aspect vind ik heel belangrijk. Maar ook van gesprekken over andere zaken, zoals loopbaancoaching en burgerschap steken studenten veel op. Die zijn minstens zo belangrijk. Ik steek mijn energie graag in jongeren, en niet meer in het staalwerk, zoals ik jarenlang heb gedaan.” De toekomst ziet hij positief: “Met mijn instructeursdiploma op zak heb ik toegang tot een HBO-opleiding. Ik motiveer mijzelf steeds om een stapje hogerop te komen, maar ik ga nu eerst een jaartje ervaring opdoen als instructeur mbo. Een verdere opleiding tot docent sluit ik niet uit. Als is het maar omdat je dan een grotere vinger in de pap hebt.”