“Ik kleur mijn lessen met praktijkervaringen uit de pedagogiek. Genieten voor de studenten én mijzelf!”
“Voor mijn PDG stond ik meteen betaald voor een mbo-klas. Dat voelde als een cadeautje.”
Pauline
(52 jaar – zij-instromer mbo-docent Pedagogiek)

Met haar ervaringen uit het primair onderwijs als lerares én schooldirecteur heeft Pauline van Wortel een rugzak vol ervaringen op haar vakgebied: pedagogiek en didactiek. Dankzij haar onlangs behaalde pedagogisch didactisch getuigschrift (PDG) onderwijst ze nu bevoegd mbo-studenten van het Regio College Zaandam. “Ik kleur de lesstof met praktijkervaringen uit de pedagogiek en didactiek, wat de lessen beeldend maakt voor mijn studenten. Een mooie toegevoegde waarde van het feit dat ik zij-instromer ben.”

Direct voor de klas
Pauline begon haar loopbaan in het bedrijfsleven, met diverse marketing- en communicatiefuncties. Op haar 34e stapte ze over naar het basisonderwijs: “De pabo leek me na de havo al leuk, maar toen was de werkgelegenheid slecht. Toen mijn leidinggevende functie ging botsen met mijn privéleven, koos ik alsnog voor mijn ‘oude liefde’. In die tijd liep de campagne wordleraar.nl, waarbij je na uitgebreide assessments direct voor de klas kwam te staan, met behoud van salaris. En je kon parttime werken, dus ideaal.”

Ze genoot van haar werk als basisschooldocent en later als (adjunct-)directeur van diverse basisscholen. Ondertussen haalde ze haar Master Pedagogiek. Toen het ‘willen lesgeven’ weer begon te kriebelen, richtte ze haar pijlen op het mbo-docentschap. “Ik moest wel mijn pedagogisch didactisch getuigschrift (PDG) halen, maar kon opnieuw meteen betaald voor de klas. En je krijgt een dag studie gefaciliteerd: om naar school te gaan of aan opdrachten te werken. Ik vond dat echt een cadeautje! Met medestudenten uit allerlei richtingen, van journalistiek tot verpleging, deed ik bovendien veel nieuwe ideeën op.”

Je doet ertoe
Pauline voedt haar studenten volop met de pedagogisch complexe uitdagingen die ze als schooldirecteur tegenkwam. “Praktijkgericht lesgeven is zó mooi. Nu, met mijn PDG op zak ga ik twee dagen per week lesgeven en één dag met studenten aan het project Dreumes Spel aan Huis werken. Daarnaast ben ik expert onderwijs en ontwikkeling, ofwel de aanjager voor een goed curriculum en onderwijsvernieuwing. Die combinatie maakt mijn werk superleuk, plus het feit natuurlijk dat je maatschappelijk relevant werk doet.” Bovenal vindt ze het fantastisch om kinderen op sociaal-emotioneel én inhoudelijk vlak te stimuleren – of het nu kleuters of mbo’ers zijn. “Neem groep drie: in september komen ze als kleuter binnen en met kerst kunnen ze lezen. Je doet ertoe, en dat is gewoon geweldig.”

Wie voor het vak kiest, heeft er passie voor nodig, en een positieve instelling. “Verder moet je natuurlijk overwicht hebben en vooral geen kort lontje. Je moet van nature feeling hebben met lesgeven, of het nu po, vo of mbo is. En je studenten moeten het gevoel hebben dat ze er mogen zijn. Als docent moet jij dat uitdragen.” Door corona is er meer waardering voor het beroep van docent gekomen. “Terecht, want het vak docent is iets waar je trots op mag zijn. Je haalt er ook veel voldoening uit. Bovendien blijf je door de studenten middenin de maatschappij staan. Je leert ook veel van hén. Het is echt een leuk vak, waarin je ook jezelf kunt blijven ontwikkelen.”