“Ik wilde een baan met maatschappelijke betrokkenheid en sociale interactie.”
“Ik kijk ernaar uit om in het nieuwe schooljaar mijn eigen klassen te mogen doen! Ik ga met veel plezier naar mijn werk.”
Faye
(28 jaar – docent wiskunde mavo/havo, Het Saenredam, Zaandijk)

Faye stapte over van duurzaamheidsvraagstukken naar wiskundeonderwijs. Hoe is de overstap haar bevallen? En welke tips heeft ze voor toekomstige zij-instromers?

In januari 2022 begon Faye op Het Saenredam in Zaandijk als zij-instromer tot docent wiskunde. Met haar achtergrond in ‘energy science’ werkte ze daarvoor aan duurzaamheidsvraagstukken bij de gemeente Zaanstad en via een adviesbureau. Hoewel ze de vraagstukken leuk vond, zat ze voor haar gevoel niet op haar plek. “Ik begon te twijfelen of dit wel was wat ik wilde. Na een paar coachinggesprekken kwam naar voren dat ik het onderwijs wel heel interessant vond.”

Oriëntatietraject
Ze had vroeger al een wiskundeknobbel, en de schoolse omgeving en dynamiek spraken haar altijd al aan. Ze ging op onderzoek uit: was een overstap nog mogelijk of had ze de afslag al gemist? Een half jaar lang was Faye actief bezig met oriënteren. Ze benaderde scholen proactief om dagjes mee te lopen. Zo vond ze ook de ervaringsdagen op deze site.

Ze kijkt positief terug op haar oriëntatietraject: “Dat verliep best gemakkelijk. Ik vond snel waar ik de opleidingen kon volgen. Samen met vakdidactici heb ik gekeken of ik in aanmerking kwam voor een traject.” Op een ervaringsdag kwam ze in aanraking met het Zaanlands Lyceum, een van de OVO-scholen. “Dat opende voor mij de weg naar andere OVO-scholen: Het Saenredam nam contact met me op over een aanstelling als docent wiskunde.”

Maatschappelijke betrokkenheid
Bij het (mee)kijken op scholen realiseerde Faye zich dat dit echt was wat ze wilde: een baan met maatschappelijke betrokkenheid en veel sociale interactie. Met haar unieke achtergrond en kijk op zaken draagt ze nu bij aan de kwaliteit van het onderwijs. Zo combineert ze haar affiniteit met duurzaamheid en wiskunde om nieuwe werkvormen te bedenken voor leerlingen. Ze ontwikkelde bijvoorbeeld een praktische opdracht over windenergie, waarbij leerlingen aan de slag gaan met het wiskundig modelleren op de computer.

Faye heeft geen moment spijt gehad van haar overstap naar het onderwijs. Ze heeft het nog steeds erg naar haar zin: “Ik ga met heel veel plezier naar mijn werk. En ik kijk ernaar uit om in het nieuwe schooljaar mijn eigen klassen te mogen doen!”

Oriëntatietips
Heeft Faye nog tips voor iedereen die zich oriënteert op een overstap naar het onderwijs? “Ga vooral veel kijken en beleven op verschillende scholen, en solliciteer niet direct. De visie van een school moet bijvoorbeeld echt bij je passen. O ja, en begin ook op tijd met oriënteren! Het is best een stap, waarbij je ook afhankelijk bent van onder meer de instroommomenten van de beroepsopleiding.”